top of page

Hva jobber en HR-avdeling med?

  • Writer: Kjetil A. Vedøy
    Kjetil A. Vedøy
  • Jul 26, 2024
  • 2 min read

ree

HR, eller Human Resources, handler om å håndtere virksomhetens personalressurser. I en verden i stadig endring blir HR-avdelingene stadig viktigere for å sikre at organisasjonene skal kunne nå sine mål. Men hva må egentlig HR-ansatte kunne for å lykkes i denne rollen?


Fra administrative oppgaver til strategisk rådgivning

HR-ansatte er ikke lenger bare ansvarlige for personaladministrasjon, som sykefraværsoppfølging, lønnsforhandlinger og rekruttering. De må også være strategiske rådgivere som bidrar til å utvikle og implementere HR-strategier som støtter opp under virksomhetens overordnede mål.


Fem hovedområder for å sikre suksess

For å lykkes i dagens arbeidsliv må HR-avdelingen ha kunnskap om fem hovedområder:

  • Personalutvikling: Ansatte er mer opptatt av utviklingsmuligheter enn noen gang. HR mÃ¥ legge til rette for kurs, etterutdanning og kompetanseutvikling for Ã¥ holde de ansatte engasjerte og attraktive pÃ¥ arbeidsmarkedet.

  • Organisasjonsutvikling:  Teknologi og trender endrer seg raskt, og HR mÃ¥ sørge for at organisasjonsstrukturen er tilpasset disse endringene. De mÃ¥ ogsÃ¥ legge til rette for god kommunikasjon og samarbeid mellom avdelinger.

  • Kulturutvikling: En sterk og positiv kultur gir konkurransefortrinn. HR spiller en viktig rolle i Ã¥ skape en kultur som fremmer kunnskapsdeling, Ã¥pen kommunikasjon og et godt arbeidsmiljø.

  • Motivasjon og engasjement:  "Employer branding", eller "medarbeideren som merkevare", blir stadig viktigere. HR mÃ¥ jobbe for Ã¥ skape mening og engasjement hos de ansatte slik at de blir gode ambassadører for virksomheten.

  • Personalforvaltning:  Det er viktig Ã¥ ha god kompetanse pÃ¥ arbeidsrett og HMS for Ã¥ sikre at virksomheten følger lover og regler. Dette er viktig for Ã¥ ivareta bÃ¥de omdømme og ansattes motivasjon.

HR - en viktig ressurs for ledere

Ledere er avhengige av støtte fra HR for å håndtere de mange oppgavene knyttet til personalansvar. HR-medarbeidere har kompetanse på hvordan virksomheter skal kunne realisere sin viktigste ressurs - de som jobber der. Ved å se på HR som en strategisk partner kan ledere skape et arbeidsmiljø som tiltrekker, utvikler og beholder de beste talentene.

 
 
 
bottom of page